Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Syntetiske studieværter er en milliardforretning

Brugen af avatarer som erstatning for menneskelige studieværter vokser hastigt. Det oprindeligt danskstiftede Synthesia leverer millioner af videoklip, og de bliver sværere og sværere at skelne fra ’rigtig’ video, optaget med et kamera. Det er praktisk – men det rejser også etiske spørgsmål.

Synthesia har over 160 standard avatarer af forskellig etnicitet, alder og profession, der kan sættes til at læse tekster op på over 130 forskellige sprog. Kunder kan også vælge at få skabt deres egen klon, f.eks. af en virksomheds direktør eller en TV-stations nyhedsvært.&nbsp;<br>
Synthesia har over 160 standard avatarer af forskellig etnicitet, alder og profession, der kan sættes til at læse tekster op på over 130 forskellige sprog. Kunder kan også vælge at få skabt deres egen klon, f.eks. af en virksomheds direktør eller en TV-stations nyhedsvært. 
Foto: Synthesia

Du har formentlig set Synthesias kunstige speakere – men måske bemærkede du det ikke, for de ligner virkelige, menneskelige tv-værter til forveksling. Pæne, venlige, lidt glatte, i et udvalg af etnicitet, alder, hårfarve og påklædning. En anelse mekaniske, når de taler, men ikke meget mere end så mange andre, der læser op fra en teleprompter.

Synthesia er det førende selskab til generering af kunstige speakere til video; det, der kaldes avatarer. Deres meget livagtigt udseende digitale personligheder er blevet brugt af 55.000 kunder i mere end 12 millioner indslag. En tredjedel af Fortune 100-listen over verdens største selskaber bruger Synthesia. 

Og så er to af stifterne fra Danmark; CEO Victor Riparbelli og CFO Steffen Tjerrild stiftede Synthesia sammen med et international team af researchere i 2017.  




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu