Da industrien satte sig på danskernes hovedpine

Medicinalbranchen spiller en særdeles aktiv rolle i flere af Danmarks små 200 patientforeninger. Nogle gange så aktiv, at det er virksomhederne selv, der tager initiativ til at etablere foreningerne. Det koster fra en halv million kr., erfarer Mandag Morgen, og det er småpenge i den branche. Og investeringen tjener sig hurtigt hjem. En aktiv patientorganisation kan skabe interesse og politisk dynamik om en sygdom. Patientforeningen kan eksempelvis rejse krav om ændrede tilskudssystemer, offentlig finansiering af nye behandlingsformer eller massive screeningsprogrammer. Samtidig er patienternes medlemsblade og medlemslister fremragende medier for virksomhedernes markedsføring. Ugebrevet Mandag Morgen fortæller historien om, hvordan Migrænikerforbundet ikke ville lade sig købe af medicinalgiganten Glaxo Wellcome, hvorefter rivalen Hovedpineforeningen opstod - med støtte fra blandt andre Glaxo Wellcome.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu