Klædt på til fremtiden: Hvordan sikrer vi, at alle har de nødvendige kompetencer i fremtiden?
Laura Lücking
Projektkoordinator/praktikantLøsningerne her er konkrete eksempler på, hvordan man kan klæde fremtidige generationer bedre på, og hvordan man kan give både borgere og velfærdsmedarbejdere de kompetencer, der ruster dem til fremtiden.
L17. Støtte til sociale medier for børn på specialområdet
Børn med kognitive udfordringer har brug for ekstra støtte på sociale medier. Derfor har Red Barnet og Fremtidsfabrik sammen med en række partnere udviklet en metode til at involvere børn med eksempelvis ADHD og autisme i aktiviteter omkring sociale medier. Involverende workshops og materialet Erduokpånettet.dk skal gøre det nemmere for pædagoger og lærere at starte en dialog med børn og unge om det sociale liv på nettet.
Kontakt: Marianne Pihl, seniorrådgiver, Red Barnet, [email protected].
L18. Samarbejde om sundhedsinnovation i uddannelse
Det giver stor værdi at lade studerende arbejde med konkrete sundhedsudfordringer fra praksis i undervisningen, men det kræver et tæt samarbejde mellem praksis og uddannelse. Copenhagen Health Innovation har etableret Netværket for Sundhedsprofessionelle og Undervisere, der gør det nemt at samarbejde om at bruge konkrete sundhedsudfordringer i undervisningen. Erfaringerne viser, at det også skaber værdi for sundhedssektoren at arbejde med de studerende.
Kontakt: Nina Brocks, innovationskonsulent, Copenhagen Health Innovation og Region Hovedstaden, [email protected].
L19. Bedre læsefærdigheder gennem spilbaseret læring
Den netop offentliggjorte PIRLS-undersøgelse fra DPU viser, at det går tilbage for læsekompetencerne blandt elever i 4. klasse. Flere steder bliver man mødt med spørgsmålet om, hvorvidt det overhovedet er vigtigt at kunne læse i fremtiden. Hør, hvorfor læsning bliver ved med at være en vigtig kompetence i fremtiden, og hvordan Maneno sikrer læsefærdighederne hos de nye generationer igennem spilbaseret læring og sociale netværk.
Kontakt: Thomas Normann-Ekegren, administrerende direktør, Maneno.dk, [email protected].
L20. Kærlighed i Kaos – et forældretræningsprogram
I Danmark lever ca. 60.000 børn med ADHD. Der findes ingen behandling, der kan kurere ADHD. Redskaber til at leve med ADHD og forebygge tilstødende problematikker er derfor nødvendige. ADHD-foreningen har udviklet forældretræningsprogrammet Kærlighed i Kaos® (KiK). KiK er en tidlig forebyggende indsats, hvor forældrene er selvvisiterende. En effektmåling viser, at KiK gør en signifikant forskel for familierne. KiK drives af ADHD-foreningen i samarbejde med professionelle frivillige.
Kontakt: Tina Vaarning, chef for strategi og forankring, ADHD-foreningen, [email protected].
L21. Rap og poesi klæder unge på til aktivt medborgerskab
RAP:I:STAN er en metafor for et fiktivt land. Her inviterer vi unge med flygtningebaggrund ind i et kreativt samarbejde med unge kunstnere for at skabe et nyt fællesskab. Vi bruger rap, digtning, spoken word og dans som kreative udtryksformer og konstruktive værktøjer til at skabe dialog, adressere fordomme, bekæmpe diskrimination og promovere aktivt medborgerskab. RAP:I:STAN skaber integration gennem de unges fortællinger, erfaringer og livshistorier.
Kontakt: Aya Lee, projektleder, RAPOLITICS, [email protected].
L22. Grønt arbejde ruster unge til en fremtid med beskæftigelse
Dansk forskning viser, at der er en stor samfundsøkonomisk gevinst ved, at unge har et fritidsjob i en tidlig alder. Derfor træner den socialøkonomiske virksomhed Fritidsakademiet unge fra udsatte boligområder i at arbejde i naturen. Ved at luge ukrudt, slå græs og beskære træer lærer de unge at samarbejde og møde til tiden og oplever samtidig glæden ved at tjene egne penge. Det er kompetencer, som er vigtige, for at unge på kanten af samfundet kan klare sig godt senere i livet.
Kontakt: Anders Andersen, projektleder, Fritidsakademiet, [email protected].
L23. Bedre omsorg til anbragte børn i hele verden
Fairstart Fonden har med e-læringsprogrammer, online instruktøruddannelser, et internationalt forskernetværk og toårige samarbejdsprojekter med blandt andet ngo’er skabt bedre omsorg for anbragte børn verden over. I Danmark og 19 andre lande har indsatsen givet plejefamilier og børnehjem en fleksibel, online uddannelse i kvalitetsomsorg for over 25.000 anbragte børn, som kan tilgås på 18 forskellige sprog.
Kontakt: Niels Peter Rygaard, børnepsykolog, Fairstart Fonden, [email protected].
L24. Fra modtagelse af flygtninge til rekruttering af arbejdskraft
Integrationsnet har siden 2016 arbejdet med projekt Talent Management. Her arbejder vi for at foretage en effektiv kompetenceafklaring for flygtninge allerede i asylfasen for at sikre rekruttering af arbejdskraft til industriens område. Et af midlerne i projektet er i højere grad at foretage boligplaceringen af flygtninge ud fra, hvor der er jobmuligheder for den enkelte, i stedet for med udgangspunkt i fordelingen af kvoter. 36 procent af deltagerne er selvforsørgende efter projektets afslutning.
Kontakt: Maja Gammelgaard, projektleder, Integrationsnet, [email protected].
L25. Digital dannelse på skoleskemaet
Hvordan sikrer vi, at børn og unge er klædt på til en digital fremtid? Danske Skoleelever og TDC Group har søsat projektet WiFive – det gode digitale fællesskab. Projektet har til formål at styrke den digitale dannelse blandt elever. I samarbejde med 10 flagskibsklasser har projektet som målsætning at udarbejde læringsmateriale samt en online-platform, der skal gøre det nemt at gennemføre kvalificerede undervisningsforløb om god digital adfærd og teknologiforståelse.
Kontakt: Anne Jakobsen, politisk konsulent, Danske Skoleelever, [email protected].
L26. Implementering af velfærdsteknologi på plejecentre
Hvordan får vi anvendt velfærdsteknologi, så både borgere og medarbejdere får glæde af det? I Københavns Kommune flyttede vi ind på et plejecenter for at nærstudere, hvad der egentlig skal til for at få taget velfærdsteknologier som vendelagner, vaske-tørre-toiletter og medicinvogne i brug. Ud af det er der kommet en implementeringsmodel, som nu testes og tilpasses, så samtlige plejecentre kan arbejde systematisk med implementering af velfærdsteknologi.
Kontakt: Thit Fredens, specialkonsulent, Afdeling for Velfærdsinnovation, Center for Innovation og Digitalisering, Sundheds- og omsorgsforvaltningen, Københavns Kommune, [email protected].
L27. Bæredygtig integration af flygtninge i en digital tidsalder
Sidste år kom der 800.000 flygtninge til Tyskland. Mange af dem unge, højtuddannede med stor lyst til at komme i gang med at arbejde. ReDI School of Digital Integration lærer flygtninge at programmere, giver it-virksomheder adgang til globale talenter og øger integrationen i samfundet. På to år har mere end 400 flygtninge deltaget i it-undervisning i Berlin og München. 50 procent af dem er nu i arbejde, 30 procent er tilbage på universitetet, og 8 procent har startet egen virksomhed. Skal vi starte i Danmark?
Kontakt: Anne Kjær Riechert, CEO for og medstifter af ReDI School of Digital Integration, [email protected].
L28. Sundhedsplejersker styrker integrationen
Fals – Forening for ledere af sundhedsordninger for børn og unge i Danmark, Metropol, VIA University College og Nordea Fonden er gået sammen om et projekt, der skal kompetenceudvikle sundhedsplejersker i hele landet, så de kan have en mere brobyggende funktion i forhold til flygtningefamilier med børn fra 0-6 år. Sundhedsplejerskerne får blandt andet mere viden om kulturforståelse, og de lærer hvordan de kommunikativt og metodisk kan lave en kortlægning af familiens ønsker og behov gennem Mind Mapping.
Kontakt: Claus Lundholm, chefkonsulent, social- og sundhedsområdet, VIA University College, [email protected].