Amazon udfordrer SpaceX i kampen om markedet for satellitinternet
E-handelsgiganten Amazon investerer nu milliarder af dollar i rumopsendelser i sin planlagte satsning på bredbåndssatellitinternet. Projektet har fået navnet Project Kuiper og har reserveret plads til op mod 83 opsendelser af satellitter hos tre forskellige raketselskaber. Samtidig skruer konkurrenten SpaceX kraftigt op for sin satsning på at levere internet fra satellitter via Starlink.
Micah Maidenberg
The Wall Street JournalAmazon udvider sine planer for den foreslåede flåde af internetsatellitter, der skal konkurrere med tjenester leveret af Elon Musks SpaceX. Amazon har netop købt snesevis af satellitopsendelser fra tre forskellige raketselskaber.
En talsmand for Amazons Project Kuiper oplyser, at selskabet har sikret sig op mod 83 planlagte raketopsendelser, der vil sende satellitter i kredsløb om jorden hen over en periode på fem år. E-handelsgiganten med base i Seattle har endnu ikke opsendt nogen satellitter, men meddeler, at virksomheden vil sende to prototyper afsted i år.
Project Kuiper og SpaceX, hvis officielle navn er Space Exploration Technologies, er blandt de få udbydere, der i dag kappes om at sende bredbåndssatellitter ud i kredsløb tæt på jorden, og de tror i visse tilfælde og for bestemte markeder fuldt og fast på, at de kan konkurrere med de traditionelle bredbåndsudbydere af internet.