Det skæve, det visionære og det nøgterne blik
Djøf-direktør Sigge Winther er begejstret for HBO-serie, der giver et skævt blik på New York. Og så er han dykket ned i bøger om virksomheder, der tør bruge fantasien, og om organisationer, der lærer af sine fejl.
Set
Direktør i Djøf. Tidligere politisk analytiker på Politiken og vært på Deadline på DR2. Forfatter til flere bøger, blandt andet ’Entreprenørstaten’ fra 2021.
Hørt
Lige nu er jeg optaget af, hvordan store virksomheder og organisationer bruger deres forestillingsevne til at forny sig. Jeg har haft lydbogen ’The Imagination Machine’ af Martin Reeves i ørerne, som i grove træk går ud på, at der mere end nogensinde før er brug for, at organisationer tør bruge fantasiens magiske kræfter. For det virker. Han nævner Nokia som de fleste af os kender som en falleret mobiltelefonproducent. Men Nokia startede faktisk ud som en papirmølle i 1865 og siden nedturen i 2000’erne, hvor Apples iPhone kom på markedet, har de igen ’forestillet’ sig en branche, de vil dominere. Og nu er de en af de største leverandører bag scenen inden for netværksinfrastruktur. Bogen har fået mig til at tænke på, at vi skal træne den muskel, som kan ’flekse’ vores forestillingsevne. For ellers kører vi videre med de samme antagelser om verden.
Læst
Den bog, der har gjort størst indtryk på mig i år, er ’Den frygtløse organisation’ af Amy Edmondson. Jeg har altid intuitivt troet på, at man skal lære af sine fejl. Men det er sværere i praksis end i teori at erkende dem. Det fantastiske ved Edmondsons bog er, at hun leverer et overbevisende arsenal af dokumentation for, hvorfor vi skal lære af vores fejl – og ikke mindst hvordan det gør os gladere, dygtigere og mere engagerede. I bogen kigger Edmondson på to hospitaler, hvor det ene sted oplever høj patienttilfredshed og mange rapporterede fejl, mens det andet hospital omvendt har lav patienttilfredshed og få rapporterede fejl. Pointen er, at det første hospital har en kultur, hvor lægerne kommer ud af busken og fortæller, hvis de har opereret forkert. Dermed kan lægerne kollektivt finde ud af, hvordan de kan sikre, at det bliver bedre næste gang. En tilgang, som vi også benytter os meget af i Djøf.
Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.
Tilmeld dig nyhedsbrevet nu
Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.
Ansv. ChefredaktørAndreas BaumannDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen