Historien i tal

Fakta: Halvtomme danske indkøbsvogne

Ændring i mængdemæssigt detailsalg i juni 2022 i forhold til juni 2021, procent.

Niels Gustav Korsgaard FrederiksenMaja Carolina Kastensand


Prisstigninger det seneste år har fået mange europæiske forbrugere til at fylde mindre i indkøbskurven – men ingen overgår danskerne. Danmark er således det EU-land, der siden juni sidste år har oplevet den største relative tilbagegang i detailhandlen. Det mængdemæssige fald lød i juni 2022 på hele 9,5 procent i forhold til sidste år, stærkt efterfulgt af Tyskland og Irland, der begge oplevede fald på 8,8 procent. Den vigtigste faktor bag nedgangen udgøres af handel med føde- og dagligvarer, hvor der ikke er set et lavere niveau i 22 år.

Det drastiske fald i detailhandlen sker som resultat af de stigende forbrugerpriser, hvor danskerne også må betale de højeste priser i EU for især fødevarer. Forbrugerpriserne er siden juni 2021 steget så meget, at selve detailomsætningen faktisk er vokset med tre procent i Danmark, selvom den mængdemæssige handel altså er faldet.

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024