Undersøgelse: Danske bestyrelser kan opdeles i A-hold og B-hold

Mange bestyrelser bidrager ikke med den værdiskabelse til virksomheden, som de selv tror. Det afdækker data fra 1.451 bestyrelser og virksomheder. Samme data kortlægger en række specifikke adfærdsmønstre, som er afgørende for værdiskabelse, og derfor er der også en konkret opskrift på, hvordan en B-bestyrelse kan blive en A-bestyrelse, konkluderer BoardPartner, der står bag undersøgelsen.

Maksimalt
30 procent af bestyrelserne vurderes som ’værdiskabende’. De resterende 70 procent som
’ikke helt så værdiskabende’. Den sidste gruppe er blevet klassificeret
som B-holdet i undersøgelsen blandt 1451 bestyrelser udført af bestyrelsesnetværket BoardPartner.
Maksimalt 30 procent af bestyrelserne vurderes som ’værdiskabende’. De resterende 70 procent som ’ikke helt så værdiskabende’. Den sidste gruppe er blevet klassificeret som B-holdet i undersøgelsen blandt 1451 bestyrelser udført af bestyrelsesnetværket BoardPartner.Foto: Mads Jensen/Ritzau Scanpix
Stine Bjerre Herdel

I hvor høj grad mener du, at bestyrelsen bidrager til værdiskabelse i virksomheden?”

Det spørgsmål har Bestyrelsesnetværket BoardPartner stillet to år i træk til 1.451 bestyrelser samt direktører og ejerledere, og det er der kommet nogle tankevækkende svar ud af. Begge år har der vist sig at være stor diskrepans mellem bestyrelsernes egen opfattelse af, hvilken værdi de skaber, og direktører og ejerlederes opfattelse af værdiskabelsen. 

Datasættet afslører, at der er en klar sammenhæng mellem den adfærd, en bestyrelse har, og om den bliver opfattet som værdiskabende af virksomhedens øverste ledelse.

Marlene Haugaard
Formand, BoardPartner

Kun 54 procent af ejerledere og 42 procent af direktører mener, at bestyrelsen i middel grad eller høj grad bidrager til værdiskabelsen i virksomheden. Hvilket står i ret skarp kontrast til, at 84 procent af bestyrelsesformændene og 80 procent af bestyrelsesmedlemmerne mener, at de i middel eller høj grad bidrager til værdiskabelsen i virksomheden. 

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024