Peter Hesseldahl er Mandag Morgens redaktør for digital omstilling. Han har tidligere dækket den teknologiske udvikling for bl.a. DR, TV2 og Politiken. Desuden har Hesseldahl i en årrække arbejdet som intern fremtidsforsker i LEGO og Danfoss, og som konsulent og projektleder i flere tænketanke i Danmark og udlandet. Forfatter til 7 bøger, senest "Omstilling til Fremtiden - Når teknologi bliver levende og liv bliver teknologi".
Værdikæderne brydes ned og samles på nye måder
DIGITAL OMSTILLING En af de tendenser, som Covid-19 har accelereret, er den måde, forretningsmodellen og hele organiseringen af værdikæden i mange brancher brydes op – og nu sammensættes på nye måder.
Den engelske teknologi-analytiker Benedict Evans kalder det ”The Great Unbundling”.
Detailhandelen har traditionelt været kendetegnet ved en forretningsmodel, hvor leverandører sælger til grossister eller butikskæder, der sælger videre til forbrugere. Men nu vælger flere og flere brands at sælge direkte til forbrugerne gennem nettet.
Før så man fjernsyn fra tv-kanaler eller gennem kabel-tv-pakker – nu køber man programmerne direkte fra producenten.
Mad købte man fra en restaurant, nu blomstrer ’ghost kitchens’: køkkener, der udelukkende producerer til levering, og som kan have en hel stribe af meget specifikt udviklede koncepter – fra vietnamesisk fusion til sydindisk vegansk – med hver sin menu og stil, men produceret fra samme bygning, et sted hvor huslejen er billig.