Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Cirkulære produkter skal have en aftalt udløbsdato

Det kan virke uoverskueligt at skabe en cirkulær økonomi, hvor alle materialer skal indsamles og genanvendes. Hvis det skal fungere, skal vi designe produkter anderledes, og de skal sælges og anvendes på helt nye måder, siger Michael Braungart, der skrev bogen ’Cradle to Cradle’.

Foto: Raphael Gabauer

Den cirkulære økonomi handler ikke om at gøre mindre skade på miljøet og minimere vores aftryk på verden ved at satse på effektivitet. Det afgørende er, at vores forbrug og aktiviteter gavner omgivelserne – og dét er et spørgsmål om at designe produkter og forretningsmodeller på en ny måde.

Den udfordring har Michael Braungart arbejdet på de seneste fire årtier, og man må sige, at han har formået at få budskabet til at slå igennem. I 2002 skrev han sammen med den amerikanske arkitekt William McDonough bogen ’Cradle to Cradle’, der blev helt central i udviklingen af den cirkulære økonomi.

Dengang virkede idéen om, at alle produkter fra starten skulle designes, så materialerne kunne skilles ad og genbruges i nye sammenhænge, meget vidtgående. Det var en sympatisk, men urealistisk tanke.

Vil du have adgang til Mandag Morgen?
Så skal du have et abonnement
Få adgang til artiklen og resten af Mandag Morgen ved at benytte knappen herunder, så kontakter vores salgsafdeling dig med et uforpligtende tilbud.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024