Peter Hesseldahl er Mandag Morgens redaktør for digital omstilling. Han har tidligere dækket den teknologiske udvikling for bl.a. DR, TV2 og Politiken. Desuden har Hesseldahl i en årrække arbejdet som intern fremtidsforsker i LEGO og Danfoss, og som konsulent og projektleder i flere tænketanke i Danmark og udlandet. Forfatter til 7 bøger, senest "Omstilling til Fremtiden - Når teknologi bliver levende og liv bliver teknologi".
Mediebranchen forlader industrialderen
Forretningsmodellen for de traditionelle medier smuldrer, hvis de store techgiganter tilbyder AI-genereret indhold, der er tilpasset den enkelte. Så hvordan bevarer medierne deres relevans i fremtidens spraglede medieflade?
Fremtidens medieforbrug vil formentlig bestå af langt flere personligt tilpassede artikler, der er stykket sammen af informationer fra mange forskellige kilder, og som rammer læserens behov helt præcist.
Kunstig intelligens vil gøre det muligt at udvælge og udforme indhold ud fra en detaljeret viden om brugernes interesser. Man taler om liquid content; mediernes indhold bliver ’flydende’ i den forstand, at det først finder sin endelige form på den enkelte brugers skærm.
Dén udvikling ligger i forlængelse af et større, generelt skifte i økonomien: bort fra masseproduktionen, der prægede industrialderen, og i retning af en værdiskabelse, der i højere grad handler om at levere individualiserede løsninger, der løbende tilpasses brugernes aktuelle behov.