Kan danske virksomheder lyn-modernisere japansk bureaukrati?
DIGITAL OMSTILLING Coronakrisen blev et moment of truth for Japans offentlige sektor, der er håbløst bagud med at digitalisere kommunikationen med borgerne. Papirdokumenter med traditionelle hanko-stempler overføres med fax, og først nu udvikles noget, der ligner NemID. Danmark øjner it-eksportmuligheder til det coronaramte japanske bureaukrati.
Asger Røjle Christensen
TokyoHøjere embedsmænd i Japan er uddannet og forfremmet som generalister, ikke som specialister … de, som har ekspertise i IT-teknologi, bliver aldrig ledende embedsmænd.Hideaki Tanaka
Professor i statskundskab, Meiji Universitet
Hvis japanske politikere ikke havde set det før, så har coronakrisen gjort det lysende klart for enhver: Digitaliseringen af den offentlige sektor i Japan er håbløst bagud.
Mest grelt så det ud i de første forvirrende uger af forårets nedlukning:
Regeringens økonomiske nødhjælp havde svært ved at nå frem til nødlidende virksomheder. Folk kunne ikke arbejde hjemmefra, fordi kontorets traditionelle stempel og faxmaskine er det eneste, der giver et dokument officiel autoritet. Og familier kunne ikke søge økonomisk hjælp uden at møde personligt op i en overfyldt kø på rådhuset.