Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Værdikæderne brydes ned og samles på nye måder

DIGITAL OMSTILLING En af de tendenser, som Covid-19 har accelereret, er den måde, forretningsmodellen og hele organiseringen af værdikæden i mange brancher brydes op – og nu sammensættes på nye måder.
Den engelske teknologi-analytiker Benedict Evans kalder det ”The Great Unbundling”.

Alle led i den traditionelle kæde fra producent til forbruger er i færd med at blive adskilt - og sammensat igen på nye måder
Alle led i den traditionelle kæde fra producent til forbruger er i færd med at blive adskilt - og sammensat igen på nye måder

Detailhandelen har traditionelt været kendetegnet ved en forretningsmodel, hvor leverandører sælger til grossister eller butikskæder, der sælger videre til forbrugere. Men nu vælger flere og flere brands at sælge direkte til forbrugerne gennem nettet. 

Før så man fjernsyn fra tv-kanaler eller gennem kabel-tv-pakker – nu køber man programmerne direkte fra producenten.

Mad købte man fra en restaurant, nu blomstrer ’ghost kitchens’: køkkener, der udelukkende producerer til levering, og som kan have en hel stribe af meget specifikt udviklede koncepter – fra vietnamesisk fusion til sydindisk vegansk – med hver sin menu og stil, men produceret fra samme bygning, et sted hvor huslejen er billig.




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu



Mandag Morgen logo
Læs mindre - forstå mere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Ansv. ChefredaktørAndreas BaumannDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Mandag Morgen, 2024