Sociale medier giver dig flere og mere forskellige nyheder
De sociale medier er blevet beskyldt for kun at fodre brugerne med information på områder, de allerede interesserer sig for, og på den måde skabe et ekkokammer. Men faktisk øger Facebook, Twitter og Youtube både antallet og forskelligheden af dine nyheder, viser ny forskning.
Rasmus Kerrn-Jespersen
JournalistNår du går på Facebook for at følge med i vennernes sommerferieeventyr eller se billeder af kusinens nyfødte barn, sker der også noget andet. Du bliver udsat for nyhedshistorier fra etablerede medier.
Og det sker uanset, at du bestemt ikke er på jagt efter nyheder, slår et nyt studie fast.
Bruger du sociale medier får du altså flere og mere forskellige nyheder end folk, der ikke er på sociale medier.
“Folk, der bruger sociale medier, bliver eksponeret for signifikant flere forskellige nyhedskilder end dem, der ikke bruger sociale medier. Den effekt er særligt stærk for unge mennesker og for folk med meget begrænset interesse for nyheder,” siger Rasmus Kleis Nielsen, der er professor ved Oxford University og en af forfatterne bag undersøgelsen.
Ideen om filterboblen brister
Resultaterne i det nye studie udfordrer dermed den udbredte frygt for, at sociale medier fungerer som et ekkokammer.
Resultaterne i det nye studie udfordrer dermed den udbredte frygt for, at sociale medier fungerer som det, man med et akademisk begreb kalder ekkokammer. Et sted, hvor man kun ser og hører udsagn, der stemmer overens med det, man mener i forvejen, og man derfor ikke bliver udfordret på sine holdninger.
“Frygten har været, at Facebooks algoritme kan huske, at du primært klikker på feriebilleder og opslag om dine venners børn og derfor ikke eksponeres for nyheder. Omvendt vil folk, der kun klikker på nyheder og ikke let indhold få langt flere nyheder. Det vil skabe en polarisering. Det er en udbredt og velbegrundet frygt,” siger Rasmus Kleis Nielsen.
Hvis de sociale medier udelukkende virkede på den måde, ville det føre til, at de folk, der er interesserede i nyheder læser flere og flere, men dem, der er mindst interesserede i nyheder har så mange andre ting at vælge mellem, at de ender med at forbruge ting som er mere interessante og appellerende for dem end nyheder.
Men så galt ser det altså ikke ud til at gå. Det viser sig nemlig, at de sociale medier har overtaget en af de funktioner, som tv havde i gamle dage, hvor du af og til endte med at se eksempelvis Tv-avisen, fordi den lå efter den tv-serie, du oprindeligt havde tændt fjernsynet for at følge med i.
“Folk der bruger sociale medier til andet end nyheder, bliver alligevel præsenteret for en masse nyheder. Og ender med at bruge nogle af dem, simpelthen fordi de er der,” siger Rasmus Kleis Nielsen
Studiet har undersøgt Facebook-brugere i en række vestlige lande, men ikke Danmark. Indtil det modsatte er bevist, forventer Rasmus Kleis Nielsen, at billedet vil være det samme i Danmark.
Ikke-nyhedssøgende brugere af sociale medier eksponeres for signifikant flere nyhedskilder end sammenlignelige ikke-brugere af sociale medier.
Borgere med ‘interesse for nyheder’ eksponeres for signifikant færre nyhedskilder end borgere uden interesse for nyheder.
Yngre borgere eksponeres for signifikant flere uintenderede nyhedskilder end ældre.
Brugere af Twitter og Youtube eksponeres uintenderet for signifikant flere nyhedskilder end Facebook-brugere.
Kilde: Are people incidentally exposed to news on social media? A comparative analysis af Richard Fletcher og Rasmus Kleis Nielsen, University of Oxford