Analyse af 
Claus Kragh

Danmark satser stort på et grønt SAS

Mette Frederiksen vil ikke alene redde SAS. Hun vil også have det kriseramte selskab til at flyve grønt. Det er to store ambitioner, som bliver svære at realisere. Men det er også konkret politik, hvor statsministeren har en stor mulighed for at glæde både grønne, røde og blå samarbejdspartnere.

Foto: Foto: Reuters Ritzau Scanpix

Professionelle erhvervskommentatorer og aktieanalytikere gider ikke at høre om grøn omstilling, når det gælder SAS og det kriseramte selskabs fremtid.

Sagen handler – når man spørger dem – ene og alene om et flyselskab, der historisk har haft staterne i Sverige, Danmark og Norge som aktionærer, og som nu befinder sig i en livstruende krise, fordi selskabet har for høje omkostninger til at klare sig i den stenhårde konkurrence i international luftfart.

Det er indlysende, at SAS er i dyb og livstruende krise. Ellers ville selskabets ledelse ikke have søgt konkursbeskyttelse hos det amerikanske retsvæsen, sådan som over 100 flyselskaber har gjort det siden 1978. Og man ville ikke have indgået en ekstremt dyr mellemfinansieringsaftale med den amerikanske kapitalfond Apollo Global Management, der har mange års erfaring i at forklare kriseramte flyselskabers kreditorer fornuften i grundig gældssanering.

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024