Claus Kragh har siden begyndelsen af 1990'erne beskæftiget sig indgående med Europas udvikling fra en løs gruppering af splittede nationalstater til en tæt integreret Europæisk Union med globale ambitioner. Har dækket Danmarks grønne omstilling og international klimapolitik i FN og EU siden 2007.
Uddannet ved Danmarks Journalisthøjskole, 1991.
Efteruddannelse 'Journalist in Europe' ved Centre de Formation des Journalistes, Paris, 1994-95.
Danmark satser stort på et grønt SAS
Mette Frederiksen vil ikke alene redde SAS. Hun vil også have det kriseramte selskab til at flyve grønt. Det er to store ambitioner, som bliver svære at realisere. Men det er også konkret politik, hvor statsministeren har en stor mulighed for at glæde både grønne, røde og blå samarbejdspartnere.
Professionelle erhvervskommentatorer og aktieanalytikere gider ikke at høre om grøn omstilling, når det gælder SAS og det kriseramte selskabs fremtid.
Sagen handler – når man spørger dem – ene og alene om et flyselskab, der historisk har haft staterne i Sverige, Danmark og Norge som aktionærer, og som nu befinder sig i en livstruende krise, fordi selskabet har for høje omkostninger til at klare sig i den stenhårde konkurrence i international luftfart.
Det er indlysende, at SAS er i dyb og livstruende krise. Ellers ville selskabets ledelse ikke have søgt konkursbeskyttelse hos det amerikanske retsvæsen, sådan som over 100 flyselskaber har gjort det siden 1978. Og man ville ikke have indgået en ekstremt dyr mellemfinansieringsaftale med den amerikanske kapitalfond Apollo Global Management, der har mange års erfaring i at forklare kriseramte flyselskabers kreditorer fornuften i grundig gældssanering.