Danmarks store vækst-chance er slank og grøn

Ledelsesfilosofien lean og dybe kompetencer inden for miljø- og energiledelse kan blive Danmarks stærkeste kort i den globale konkurrence. Dansk erhvervsliv er førende inden for begge områder. Forenes disse styrker i en grundlæggende lean & green virksomhedskultur og forretningsstrategi, kan danske virksomheder opnå kæmpe konkurrencefordele, viser Mandag Morgens analyse.

Bjarke Wiegand

Hvad er ligheden mellem førende globale selskaber som Unilever, General Motors, Google, Walmart, Volkswagen og ikke mindst Toyota? Alle selskaberne har gennem flere år systematisk arbejdet på at skabe en virksomhedskultur, der forener produktivitet, kvalitet, innovation og bæredygtighed. Det har givet dem milliardbesparelser som følge af bedre ressourceeffektivitet og ført til innovation af nye miljø- og energieffektive produkter. Og det har udbygget virksomhedernes i forvejen markante markedsdominans i en stadig mere miljø- og ressourcebevidst verden.

Se Mandag Morgens videografik om Lean & Green

Strategien, som selskaberne følger, kan kort betegnes lean & green. Og den ligger lige til højrebenet for danske virksomheder. For den handler i bund og grund om at kombinere produktivitets- og ledelsesfilosofien lean med miljø- og energiledelse. To discipliner, som i forvejen er forankret dybt i mange danske virksomheder.”Det giver et solidt fundament for at udvikle lean & green til en stærk konkurrencemodel for danske virksomheder,” vurderer den anerkendte britiske lean-guru, professor Peter Hines.

Peter Hines er lige nu aktuel med bogen ”Creating a Lean and Green Business System”, som han har skrevet i samarbejde med den amerikanske bæredygtighedsekspert Hunter Lovins. Som stifter af Lean Enterprise Research Center på Cardiff University samt af den globale konsulentvirksomhed S A Partners, som han i dag leder og er bestyrelsesformand for, er han i dag en af de førende tænkere inden for udviklingen af lean forretningsmodeller.

Han betegner lean & green som en af fremtidens ”regulære vækstmotorer”. Og han vurderer, at danske virksomheder har gode muligheder for at være blandt frontløberne i arbejdet med at udvikle og udbrede lean & green forretningsmodeller i en større skala.

”Danmark har et indlysende og meget stærkt grønt miljø. Samtidig er Danmark blandt de nationer, hvor lean-filosofien har fået bredest fodfæste i såvel det private erhvervsliv som den offentlige sektor,” fastslår Peter Hines.

Udfordringen er imidlertid, at kun et absolut fåtal af danske virksomheder i dag forstår at kombinere disse discipliner. Og at der, på verdensplan, er et regulært boom på vej i forhold til at udforske mulighederne for at gøre lean & green til en målrettet forretningsstrategi og et konkurrenceparameter i den skærpede globale konkurrence. Se også artiklen “Lean & green-bølgen er global”

Danske virksomheder er med andre ord under et voksende tidspres, hvis de vil udnytte deres hjemmebanefordel i forhold til at opbygge effektive, konkurrencedygtige lean & green organisationer.

Ikke bare lean med et grønt drys

I den forbindelse er Danmarks styrke inden for henholdsvis lean og miljø som et tveægget sværd. På den ene side er det en stor fordel at have dybe kompetencer inden for begge områder. På den anden side kan det virke som en barriere for at integrere miljøerne og gøre dem til en ligeværdig del af virksomhedens overordnede forretningsstrategi. For det er det, den nye lean & green trend handler om.

”Det gælder om at tænke tingene sammen og løfte dem op på forretningsniveau,” siger Peter Hines.

Han mener, at mange virksomheder fortsat tænker for meget i siloer. Miljø, kvalitet, innovation og produktivitet håndteres ofte i forskellige afdelinger. Og funktionsopdelingen forhindrer, at man opnår synergieffekterne ved at tænke lean & green sammen.

”Man bliver nødt til at bryde med den skarpe funktionsopdeling. Og den eneste måde, man kan gøre det på, er at løfte dagsordenen op på topledelsesniveau, i stedet for udelukkende at lade den sortere under funktionsledere,” siger Peter Hines.

Et andet tveægget sværd er, at lean i sin grundtænkning handler om at få ”mere ud af mindre”. På den ene side er det super godt, fordi det fører til løbende forbedringer af virksomhedens ressource-, miljø- og energieffektivitet. På den anden side udgør det en risiko for, at virksomheder med stærke lean-miljøer allerede tror, de har dækket den grønne flanke af, mens de i virkeligheden misser en masse miljø- og bæredygtighedsgevinster, der ikke pr. automatik fanges af traditionel lean-tænkning.

Et eksempel på denne risiko er lean-filosofiens fokus på at udrydde spild. I de fleste tilfælde er det pot og pande med god miljøledelse. Bortset fra de tilfælde, hvor spildet fra et produkt eller en proces med fordel kan indgå som råvare i et andet produkt eller en anden proces. I de tilfælde er der behov for at mikse lean- og miljøkompetencer for at opnå den optimale balance i den givne produktion.

Et andet eksempel er lean-filosofiens fokus på at nedbringe lagre og opbygge logistiksystemer, der ud fra et ”pull-princip” kun leverer nøjagtigt det antal varer eller komponenter, der er brug for, på nøjagtigt det tidspunkt komponenterne skal forbruges – just in time. Sådanne systemer er super effektive. Men de risikerer at bidrage til et unødigt stort forbrug af varetransporter og dermed brændstofforbrug og forurening, hvis ikke miljøperspektivet også inddrages, når lagrene og logistikken ”leanes”.

”Det er ikke bare et spørgsmål om at anvende de rigtige værktøjer. Det handler om at bringe de to kulturer sammen,” siger Peter Hines og forklarer: ”Lean & green skal simpelthen gøres til en del af virksomhedens dna, så man i alle funktioner tænker både i effektivitets-, kvalitets- og miljøforbedringer.” Se også “Sådan bliver din virksomhed strømlinet og grøn”.

Grundfos viser vejen

Kun få danske organisationer forfølger i dag systematisk synergieffekterne ved at sammentænke produktivitets-, kvalitets- og miljøindsatsen på et overordnet, strategisk niveau. Men interessen for at gøre det ulmer i såvel de private virksomheder som i den offentlige sektor. Og særligt Danmarks store, internationale produktionsvirksomheder er begyndt at udforske, hvordan de kan forene deres lean- og miljøkompetencer i fremtidens konkurrence.

Det gælder bl.a. pumpekoncernen Grundfos, der i dag arbejder på at udvikle og udrulle et helt nyt koncept for lean & green – eller ”green lean”, som koncernen har valgt at kalde det.

Grøn skattejagt" caption="Figur 1  

Figur 2  " align="right" image="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/02/b59d6-bw_fig03_stagesofleanandgreenmaturity.png" image_width="0" image_full="https://www.mm.dk/wp-content/uploads/2016/01/88faf-bw_fig03_stagesofleanandgreenmaturity.png | Forstør   Luk

Først når en organisation gør lean og miljøpåvirkning til en del af samme strategi og forankrer den dybt i virksomhedskulturen, vil den kunne høste det fuld potentiale af lean & green.

Kilde: ”Creating a Lean and Green Business System”, CRC Press, juni 2013. [/graph]

Allerede i 2009, da Mandag Morgen for første gang omtalte lean & green-tænkningen, som dengang primært blev udforsket af det amerikanske lean-miljø, udtalte koncerndirektør i Grundfos Lars Aagaard: ”Vi vil gerne have alle vores medarbejdere involveret i en green lean-tænkning, så vi systematisk kan komme miljø- og energispild til livs, samtidig med at vi øger vores produktivitet.”

Lars Aagaards motiv var lige så eksplicit: ”Vi forventer klart, at det her også vil gavne bundlinjen,” sagde Gundfos-direktøren.

I dag er pumpekoncernen – som år for år sætter omsætningsrekord og leverer overskud i milliardklassen – i fuld gang med at realisere den målsætning. Med afsæt i analyser af energiforbruget på koncernens 10 største fabrikker, og pilotprojekter på fabrikker i Aalestrup og Suzhou i Kina, har Grundfos udviklet en model for implementering af green lean, som nu skal udrulles globalt.

”Det handler om at gøre miljøparametre til en integreret del af den måde, Grundfos’ lean-organisation arbejder med at reducere spild på,” siger miljøingeniør Tobias Breyen, der står i spidsen for green lean-projektet.

Endnu er det primært energispild, Grundfos inkluderer i sin systematiske spildjagt. Men på længere sigt er det hensigten at inddrage flere af de typer grønt spild, som bl.a. fremhæves i Peter Hines nye bog om lean & green. Se figur 1.

Miljøkontrol ud – miljøgevinst ind

Tobias Breyen er i dag ansat i Grundfos’ miljøafdeling, og han understreger ligesom Peter Hines, at en vigtig forudsætning for at høste synergigevinsterne mellem lean & green er at gøre op med den skarpe funktionsopdeling og sikre sig, at medarbejdere med de relevante kompetencer samarbejder.

”Miljøafdelingen skal selvfølgelig involveres. Men omvendt skal miljøfolk bort fra at arbejde med miljø som en kontrolfunktion og i større grad lære at spotte miljøgevinster,” siger Tobias Breyen.

Virksomheder på grøn skattejagt

Toyota

Det helt store benchmark for udvikling af lean & green forretningsmodeller er den japanske bilproducent Toyota. Selskabet har siden 2001 systematisk inkluderet miljøperspektiver i sin overordnede forretningsstrategi, ”The Toyota Way”, der bl.a. omfatter produktionsfilosofien Toyota Production System, TPS, som er udgangspunkt for hele lean-bølgen. Blandt disciplinerne i toyotamodellen er de såkaldte ”energy treasure hunts”, der systematisk identificerer miljøgevinster. Det har bl.a. reduceret Toyotas samlede affaldsmængde til deponi med næsten 75 pct. og nedbragt det totale energiforbrug pr. produceret bil med over 30 pct. siden årtusindeskiftet. I dag er Toyota den af de store bilproducenter, der udleder mindst CO2 pr. bil. Og trods en allerede topeffektiv produktion formår Toyota hvert år at finde besparelser på op mod 1 milliard kr. gennem systematiske miljøforbedringsprojekter.

Marks and Spencer

Den britiske stormagasinkoncern Marks and Spencer har udviklet sin egen afart af lean & green for at blive ”verdens mest bæredygtige store detailhandel”. Koncernen lancerede i 2007 strategien Plan A, der har til formål at gøre selskabets aktiviteter CO2-neutrale, bl.a. ved at reducere energiforbruget med 25 pct., øge ressourceeffektiviteten på tværs af alle aktiviteter og opbygge en egenproduktion af vedvarende energi. Kalkulen var oprindeligt, at det over en 5-årig periode ville koste koncernen op mod 2 milliarder kr. at forfølge disse mål, og M&S begyndte derfor mere målrettet at arbejde med lean for at nedbringe omkostningerne. Integrationen mellem lean og green viste sig imidlertid at have en selvforstærkende økonomisk effekt. Så i stedet for at tilføre penge har M&S siden 2007 sparet over 600 millioner kr. på at forfølge sin strategi. Med en stadig større udbredelse af lean & green-tankesættet, som i dag også omfatter store dele af leverandørkæden, er det lykkedes at vride et komfortabelt overskud på over 6 milliarder kr. ud af en omsætning på ca. 85 milliarder kr.

Coca-Cola

Coca-Cola er et eksempel på, at de største gevinster ved lean & green i nogle tilfælde høstes bedst i stilhed. Læskedrikgiganten beskyldes i disse uger for såkaldt greenwashing. Det sker, efter at den danske forbrugerombudsmand har landet en ”afsluttende vurdering” af Coca-Colas markedsføring under FN’s Klimakonference i København i 2009. Den kritiserer bl.a. selskabet for at vildlede forbrugerne med lanceringen af sin nye ”plantbottle”, der delvist består af plantemateriale og er genanvendelig. Under topmødet blev flasken vist i et svulstigt grønt miljø og med underteksten ”vi tænker på miljøet”. Det blev for meget for forbrugerombudsmanden, som siden har brugt tre og et halvt år på at efterprøve påstanden. At Coca-Colas markedsføringsafdeling har givet den for meget bas, når grønne enge popper op af flaskerne, er der næppe tvivl om. Men historien bag facaden er, at selskabet siden 2007 har reduceret sit CO2-udslip med 15 pct. trods en omsætningsvækst fra 30 til næsten 50 milliarder dollar. Og at koncernens vandforbrug aldrig har været lavere – med 1,4 liter vand til produktionen af 1 liter cola. Det er realiseret gennem en ambitiøs lean & green-satsning, som bl.a. tæller en kontinuerlig skattejagt på vandbesparelser og massive investeringer i genanvendelsesfaciliteter verden over via datterselskabet Coca-Cola Recycling.

For at gøre op med det, han kalder ”en manglende forståelse for miljø og energi” i produktionsmiljøet, har Tobias Breyens green-lean-team udviklet værktøjer som en såkaldt green waste walk, der i bund og grund er et sæt af procedurer for en miljøgennemgang af produktionsfaciliteter.

”Det betyder, at man også kigger på udstyr, som måske ikke er flaskehalsen i en fabrik og derfor ikke ville blive inddraget i de traditionelle lean-processer,” siger Tobias Breyen.

Deltagerne i en waste walk vil typisk være produktionschefen, procesteknikere, en gruppeleder og evt. en operatør. Og missionen er at skabe opmærksomhed om såvel tekniske modificeringer som adfærdsændringer, der kan bidrage til et mere effektivt energi- og ressourceforbrug.

”Ofte kan der hentes store gevinster på blot at ændre adfærd – og det er jo gratis,” siger Tobias Breyen.
Det viste sig blandt andet at være tilfældet på et mindre pilotprojekt, han gennemførte på fem stykker udstyr på Grundfos’ fabrik i Suzhou.

”Det førte til etablering af fem projekter, som sammenlagt sparede fabrikken for 170 ton CO2 og ca. 200.000 kr. Fire af projekterne handlede om adfærdsændringer og var gratis. Det sidste havde en tilbagebetalingstid på blot syv måneder,” siger Breyen.

Når Grundfos i de kommende år står for at implementere green lean på sine fabrikker verden over, bliver metoderne imidlertid forskellige.

”Man skal i hvert tilfælde sætte sig ind i, hvad det er for en organisation, man har at gøre med: Hvad er deres viden om lean, hvordan ser deres miljøorganisation ud – hvor ligger i det hele taget kompetencerne, og hvem har ressourcerne.”

På fabrikken i Bjerringbro, som står næst for, bliver det miljøfolk, der skal drive projektet igennem.
”Det kan lade sig gøre, fordi miljøorganisationen i Danmark har et højere niveau og er mere moden og fokuseret. I Kina har vi derimod lagt ansvaret i den procestekniske organisation, som normalt også er ansvarlig for lean-aktiviteterne.”

En vigtig drivkraft bag Grundfos’ arbejde med green lean er i øvrigt, at selskabet har opstillet synlige bæredygtighedsværdier og grønne mål i sin forretningsstrategi, som netop kræver et tæt samarbejde mellem lean- og miljøfolk.

Et af dem er, at Grundfos – uanset økonomisk vækst – har forpligtet sig til ikke at øge sin CO2-udledning i forhold til 2008-niveauet.

”Det betyder reelt, at vi kontinuerligt skal reducere vores CO2-aftryk, og det kan vi ikke uden lean,” siger Tobias Breyen.

Faktisk er det lykkedes Grundfos at reducere sin CO2-udledning siden 2008 med 16 pct., samtidig med at koncernen har haft årlige vækstrater på 7-8 pct. Og noget tyder på, at Lars Aagaards forventninger til, at det også vil have en positiv effekt på bundlinjen, indfries. I 2012 var overskuddet i Grundfos knap 2 milliarder kr. før skat.

Arla leaner sig tættere på naturen

Mejerigiganten Arla er på tilsvarende vis begyndt at køre en forretningsmodel i stilling, der skal skabe stadig mere forretning og højere overskud ved brug af stadig færre ressourcer. Under overskriften ”closer to nature” har selskabet bl.a. forpligtet sig til at reducere sit CO2-udslip med 25 pct. i 2020 i forhold til 2005. Energiforbruget skal reduceres med 1 pct. om året og vandforbruget med 3 pct. Hvert år er det hensigten, at mælkespildet i produktionen skal nedbringes med et endnu udefineret mål. Og ligesom Grundfos erfarer Arla heller ikke, at de ambitiøse miljømål står i vejen for den økonomiske udvikling i selskabet, der i 2012 satte såvel omsætnings- som overskudsrekord. En præstation, man internt i Arla også er begyndt at erkende kræver en stadig tættere koordinering mellem miljø- og lean-arbejdet. Arla arbejder dermed målrettet på at nå det udviklingstrin, lean & green-eksperterne kalder ”symbiose-niveauet”. Se figur 2.

[graph title="Trinvis vej til lean & green symbiose" class="crb-wpthumb attachment-915-0 crb-graph-large" alt="" />

Kilde: ”Creating a Lean and Green Business System”, CRC Press, juni 2013. 

”I daglig tale er der endnu ikke nogen formel kobling mellem vores closer to nature-program og vores lean-satsning. Men det er da helt naturligt den vej, det går,” siger intern lean-ekspert Palle Christoffersen, der har titel af senior manager for Arla Global Lean Management.

Arla har i mange år arbejdet med lean for at øge effektiviteten i sin produktion. Ifølge Palle Christoffersen arbejder Arlas lean-organisation i stigende grad med at optimere miljøparametre som energi- og vandforbrug, kemikalieforbruget til rensning af spildevand samt råvareforbruget.

I dag er der på strategisk niveau truffet beslutning om, at såvel bæredygtighed, i form af closer to nature-programmet, som lean skal gennemsyre den måde, Arla arbejder på.

”Men rejsen er lang, så endnu er det ikke noget, der er implementeret i alle afdelinger,” siger Palle Christoffersen.

Fra green til lean

Det er ikke kun store produktionsvirksomheder, som har fået øje på fordelene ved en mere systematisk koordinering mellem lean og miljøledelse. På Aalborg Universitet, AAU, er man begyndt at bruge lean-værktøjer til at skabe systematik og medarbejderinddragelse omkring løbende miljøforbedringer. Universitetet har, ligesom Grundfos, valgt at bruge betegnelsen green lean om projektet, der er opstået i AAU´s miljøudvalg og drives af AAU´s miljøkoordinator, som aktivt søger indsigt i lean-værktøjer og -kompetencer for at effektivisere miljøarbejdet.

Bliv en af frontløberne i Mandag Morgens Lean & Green-netværk

Mandag Morgen etablerer nu et Lean & Green-workshop for danske virksomheder og organisationer. Det sker i samarbejde med Peter Hines fra den britiske konsulentvirksomhed S A Partners.

Gennem praktiske workshops og detaljeret coaching fra S A Partners’ eksperter, vil vi udforske perspektiver og muligheder for anvendelse af lean & green i Danmark.

Workshoppens medlemmer får vejledning i, hvordan de konkret kan indbygge den nye kultur i deres forretningsmodel.

Det sker med udgangspunkt i modeller og værktøjer, som de er beskrevet i S A Partners og den amerikanske greenbizz-guru Hunter Lovins’ nye bog “Creating a Lean & Green Business System”.

Workshoppen er den første af sin slags i Danmark. Du og din virksomhed har dermed mulighed for at være blandt frontløberne inden for dette nye tankesæt, der vurderes at blive et af de vigtigste omdrejningspunkter i fremtidens globale konkurrence.

Interesserede kan finde mere information om workshoppen samt tilmelde sig på www.mm.dk/Lean-Green.

”Det er opstået indefra, fordi vi synes, det var lige til højrebenet at kombinere miljø og lean,” siger miljøkoordinator på AAU Anne Mette Dalum Kaalund, der er initiativtager til projektet, som blev iværksat i efteråret 2011. Gennem sin  masteruddannelse i Environmental Management på AAU blev hun opmærksom på lean som metode og undrede sig over, at man ikke arbejdede mere med at integrere lean og miljø. Derfor besluttede hun sig for at skrive speciale om green lean og fik mulighed for at afprøve de udviklede green lean-værktøjer hos Siemens Wind Power i Aalborg.
”Det er jo helt oplagt at bruge lean til at fjerne miljøspild,” som hun siger.

Med sparring fra kolleger i institut for planlægning har Anne Mette Dalum Kaalund i dag udviklet en green lean-værktøjskasse med fokus på at skabe systematik om løbende miljøforbedringer og på systematisk at identificere og fjerne miljøspild. Universitetet er i øjeblikket i gang med at indarbejde værktøjskassen i sit miljøledelsessystem. Indtil videre har 350 medarbejdere været igennem et pilotprojekt med green lean, og konceptet er i øjeblikket ved at blive implementeret på tre institutter på AAU.

”Formålet med vores green lean-processer er at få medarbejderne til at komme med forslag til miljøforbedringer og lade dem bidrage til selve handlingerne, når vi skal minimere vores miljøspild,” siger Anne Mette Dalum Kaalund. Hendes vision er, at cirka 80 pct. af Aalborg Universitets institutter og administrative enheder, der sammenlagt tæller 3.500 medarbejdere, har kørt green lean-processer inden for 5 år.

Sideløbende overvejer universitetet at gennemføre green lean-udviklingsprojekter i samarbejde med erhvervslivet. AAU er bl.a. i dialog om dette med Aalborg Havn, Aalborg Kommune samt Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark, som er et samarbejde mellem ca. 40 virksomheder. 

Regional konkurrencemodel

Også i Region Sjælland er der nysgerrighed omkring, hvordan lean & green kan styrke den regionale økonomi.
”Der ligger et kæmpe uudnyttet potentiale her,” siger chefkonsulent og lean-ekspert i Region Sjælland, Mahad Huniche. Han har i mange år arbejdet med lean-projekter i regionerne og er forfatter til flere bøger om lean i den offentlige sektor. Han ser især muligheder i en tættere integration mellem regionernes arbejde med lean og miljø.
”Lean er et fantastisk værktøj til at organisere green. Men vi går i dag glip af en oplagt synergieffekt, fordi tingene organiseres hver for sig,” siger Mahad Huniche.

Ligesom den private sektor lider den offentlige sektor, ifølge Mahad Huniche, i udpræget grad af silotænkning.
”Man arbejder meget i siloer og optimerer sjældent det ressourceforbrug, man har, på tværs. Hvis man lagde et lean & green-snit på tværs af alle ressourceforbrugende enheder, ville der være kæmpegevinster at hente,” siger Mahad Huniche.

Han peger på, at der alene inden for sygehusene er en masse miljøspild, som han finder dybt problematisk:

”Forestil dig, hvor meget vand og energi der bruges alene på tøjvask. Der er et kæmpe spild, som vil kunne reduceres dramatisk med en bedre sammentænkning af miljø og lean på tværs af sygehusene.”

Netop det regionale perspektiv og muligheden for at udvikle en lean & green-kultur på tværs af offentlige selskaber, myndigheder, uddannelsesinstitutioner og private virksomheder rummer, ifølge Peter Hines, store muligheder.
”Det ville være en oplagt regional vækstmotor. Og Danmark er et oplagt laboratorium for at udvikle sådanne regionale konkurrencemodeller,” siger han.


Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu




Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu



Mandag Morgen logo
Læs mindre - forstå mere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Ansv. ChefredaktørAndreas BaumannDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Mandag Morgen, 2024