Nyt job: Camilla Lerberg skal stå i spidsen for Fairtrade-mærket
Camilla Erika Lerberg er tiltrådt som ny direktør for Fairtrade-mærket. Her skal hun arbejde for at øge mærkningsordningen relevans i danskernes bevidsthed.
![Camilla Erika Lerberg har tilbragt det meste af sin karriere i humanitære organisationer. ](https://www.mm.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.mm.dk/images/article/15583/8724.jpg)
![Marie Schønning Jensen](https://www.mm.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.mm.dk/images/Writers/452-marie-schoenning-jensen-2-48.jpeg)
Marie Schønning Jensen
RedaktionsassistentHvem?
Camilla Erika Lerberg
Hvilket job?
Direktør, Fairtrade-mærket Danmark
Hvorfra?
Afdelingschef og chef for kommercielle partnerskaber og CSR, Red Barnet
Baggrund
46 år. Uddannet cand.mag. i sprog og internationale studier fra Aalborg Universitet (2000). Efter endt uddannelse startede Camilla Lerberg som juridisk sagsbehandler i Dansk Flygtningehjælp. To år senere blev hun projektleder i Ældre Sagen, en stilling, som hun i 2005 forlod til fordel for en lederpost i Red Barnet. Her har hun blandt andet beskæftiget sig med ledelse, forretningsudvikling, fundraising og kommunikation.
Største udfordring?
Organisationen bag Fairtrade-mærket vil være mere end blot et mærke på kaffe og bananer. Det bliver derfor Camilla Lerbergs primære opgave at øge både sortimentet og salget af Fairtrade-produkter. Hun skal nu i gang med at overbevise endnu flere af landets professionelle indkøbere om, at handel med Fairtrade-varer er en god idé, både økonomisk og i forhold til den enkelte virksomheds sociale strategi.
Der ligger også en opgave gemt i at øge Fairtrade-mærkets relevans i danskernes bevidsthed, hvis missionen om et større salg skal lykkes. Fairtrade er den mærkningsordning, som flest danskere har kendskab til, lige efter Ø-mærket, viser en undersøgelse foretaget af Landbrug & Fødevarer. Camilla Lerberg skal derfor koncentrere sig om at engagere forbrugerne, og her kan hun endnu en gang trække på sine erfaringer fra Red Barnet, hvor hun arbejdede med både kommunikation og kampagner.
I dag er der cirka 1.400 Fairtrade-mærkede produkter på det danske marked, og varerne stod for en detailomsætning på knap en milliard kroner i 2017
![](https://www.mm.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/person/16152/camilla-erika-lerberg.jpg)
Camilla Erika Lerberg
![](/small_icon_MM_fuction_email.png)
Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.
Tilmeld dig nyhedsbrevet nu
Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.
Ansv. ChefredaktørAndreas BaumannDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen