Techtendenser af 
Peter Hesseldahl

Mediebranchen forlader industrialderen

Forretningsmodellen for de traditionelle medier smuldrer, hvis de store techgiganter tilbyder AI-genereret indhold, der er tilpasset den enkelte. Så hvordan bevarer medierne deres relevans i fremtidens spraglede medieflade?

Foto: Midjourneys kunstige intelligens og MM

Fremtidens medieforbrug vil formentlig bestå af langt flere personligt tilpassede artikler, der er stykket sammen af informationer fra mange forskellige kilder, og som rammer læserens behov helt præcist.

Kunstig intelligens vil gøre det muligt at udvælge og udforme indhold ud fra en detaljeret viden om brugernes interesser. Man taler om liquid content; mediernes indhold bliver ’flydende’ i den forstand, at det først finder sin endelige form på den enkelte brugers skærm. 

Dén udvikling ligger i forlængelse af et større, generelt skifte i økonomien: bort fra masseproduktionen, der prægede industrialderen, og i retning af en værdiskabelse, der i højere grad handler om at levere individualiserede løsninger, der løbende tilpasses brugernes aktuelle behov. 

Vil du have adgang til artiklen?
Så skal du have et abonnement
Mandag Morgen giver dig solid viden om de centrale spørgsmål, der forandrer samfundet. Her får du dybde og sammenhæng, så du kan læse mindre og forstå mere.

Få Mandag Morgens overskrifter direkte i din mail.

Tilmeld dig nyhedsbrevet nu

Mandag Morgen logo

Læs mindre - forstå mere

  • ChefredaktørAndreas Baumann
  • Adm DirektørAnne Marie Kindberg
  • CFOAnders Jørning
  • Ansv. ChefredaktørJakob Nielsen
  • Kommerciel direktørMichael Thomsen
  • Formand og udgiverRasmus Nielsen
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 93 93 23[email protected]CVR nr.: 38253395

Mandag Morgen leveres af Mandag Morgen ApS, der ejes af Alrow Media ApS.

Copyright © Mandag Morgen, 2024