Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
Sociale startups vil gøre en forskel for mennesker, men har også stigende fokus på teknologi. Et godt eksempel er virksomheden Hero, der forsøger at hjælpe ordblinde ved hjælp af en app bygget på maskinlæring.
- Impact-iværksætteren sælger først og fremmest forandring
- Perfekt timing og penge nok: Fra grøn startup til global unicorn på fire år
- Penge og purpose: Seriøse investorer flokkes om bæredygtige iværksættere
- Brug nu pengene til noget fornuftigt
- Norden investerer stort i impact
- Man skal kunne bevise sin impact
- Nu begynder investorerne også at tro på de sociale impact-iværksættere
- ”Det er ikke et ansvarsfrit kollektiv”
- Medie-startup vil holde øje med rige fonde og gode viljer
Andreas Baumann
Chefredaktør, Mandag MorgenI 3. klasse blev Mie Bøgh Arildsen erklæret ordblind. Men trods langsommelig lektielæsning kæmpede hun sig ord for ord gennem skolesystemet helt op til universitetsniveauet og fik for nogle år siden en kandidatgrad på CBS. Nu er hun sprunget ud som iværksætter og har i sin egen ordblindhed fået øje på et problem, mange andre også har, men som kan afhjælpes ved hjælp af teknologi og menneskelig indsigt.
”Jeg har på den hårde måde lært, hvor opslidende det er at bruge al sin tid på noget, der er svært. Læsning bør handle om glæden ved at tilegne sig viden – ikke om selve læseaktiviteten,” siger Mie Bøgh Arildsen, der derfor har grundlagt virksomheden Hero.
Virksomheden har udviklet en app, der kan hjælpe med at simplificere tekster, så de bliver lettere og hurtigere at fordøje. Den teknologiske ekspertise i firmaet stammer direkte fra forskning begået af Heros anden grundlægger, Joachim Bingel, der har en ph.d. i maskinlæring fra Datalogisk Institut på Københavns Universitet.